top of page

Algemene Voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN Birdtrail.nl

In onderstaande document vind je de Algemene Voorwaarden van Birdtrail, hierna genoemd: Ondernemer.

Artikel 1: Bedrijfsgegevens

Ondernemer is gevestigd aan de Marsmangaarde 21 te Deventer, postcode xxxx XX. Ondernemer is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 97251003.

Heb je vragen over onze algemene voorwaarden? Dan kun je ons via de onderstaande gegevens bereiken:

info@birdtrail.nl

06-xxxxxxxx

Marsmangaarde 21, xxxx XX, Deventer

KVK Nr. 9751003

Artikel 1: Definities

  • Algemene voorwaarden: voorwaarden zoals bedoeld in dit document;

  • Aanbod: Diensten zoals aangeboden door Ondernemer op Website of andere manier door Ondernemer;

  • Dag: kalenderdag;

  • Ondernemer: de dienstverlener zoals weergegeven in artikel 1;

  • Deelnemer: Een natuurlijke persoon die deelneemt aan een Dienst aangeboden door Ondernemer, in dit geval de personen die meedoen aan een excursie;

  • Dienst: dienst, een excursie of activiteit, zoals beschreven in Aanbod door Ondernemer en besloten en vastgelegd bij Overeenkomst

  • Opdrachtgever: Iedere natuurlijke persoon die een Overeenkomst aangaat of Dienst afneemt van Ondernemer. Onder natuurlijk persoon wordt tevens verstaan iedereen die handelt namens een bedrijf of organisatie.

  • Overeenkomst: Iedere Overeenkomst die, ongeacht op welke manier, tussen Ondernemer en Opdrachtgever tot stand komt;

  • Partijen: Ondernemer en Opdrachtgever tezamen genoemd;

  • Excursieleider: De door de Ondernemer aangewezen persoon die wordt ingezet om de overeengekomen Dienst te begeleiden;

  • Website: De website van Ondernemer: www.birdtrail.nl;

  • Schriftelijke communicatie: alle communicatie die niet verbaal plaatsvindt, hieronder valt ook alle digitale communicatie.

Artikel 2: Toepasselijkheid

  1. De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere Overeenkomst tussen de Partijen. Algemene Voorwaarden van derden worden in beginsel van de hand gewezen. Enkel wanneer door Partijen doormiddel van Schriftelijke Communicatie aldus is overeengekomen, zijn de Algemene Voorwaarden van Ondernemer niet van toepassing;

  2. Eventuele afwijkingen of wijzigingen van de Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en doormiddel van Schriftelijke Communicatie zijn vastgelegd en gelden slechts voor de bij de specifieke Overeenkomst bepaalde gevallen.

  3. Indien er op enigerlei wijze wordt afgeweken van één of meerdere bepalingen uit de Algemene Voorwaarden, blijven de overige bepalingen van de Algemene Voorwaarden van toepassing op de Overeenkomst;

  4. Ondernemer behoudt zich het recht voor de Algemene Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. De meest recente versie zal op de website worden gepubliceerd.

Artikel 3: Aanbod

  1. Ondernemer doet een Aanbod op Website of via een andere vorm van Schriftelijke Communicatie;

  2. Het Aanbod zoals omschreven, is aanvaard nadat Opdrachtgever zich heeft ingeschreven en de factuur heeft voldaan;

  3. Aan genoemde plant- en diersoorten genoemd in het aanbod kunnen geen rechten worden ontleend door Opdrachtgever;

  4. Prijsopgaven gedaan door Ondernemer zijn inclusief btw.

Artikel 4: Overeenkomst

  1. De Overeenkomst tussen Ondernemer en Opdrachtgever komt tot stand door aanbod en aanvaarding (artikel 6:217 Burgerlijk Wetboek). De Overeenkomst kan alleen op basis van Schriftelijke Communicatie tot stand komen;

  2. Pas na akkoord per Schriftelijke Communicatie tussen Ondernemer en Opdrachtgever zal Ondernemer overgaan tot uitvoering van de Overeenkomst;

  3. Een bevestiging van de Overeenkomst wordt door Ondernemer per e-mail verstuurd;

  4. Wijzigingen en/of aanvullingen op een Overeenkomst zijn niet mogelijk;

  5. Ondernemer behoudt zich het recht voor om zonder opgave van redenen een reservering te weigeren.

Artikel 4: Uitvoering van de Overeenkomst

  1. Ondernemer heeft als doel om een geleverde Dienst te laten beantwoorden aan de Overeenkomst. De beoordeling of de door Ondernemer geleverde Dienst(en) voldoen aan de Overeenkomst is aan Ondernemer;

  2. Deelnemer is verplicht de aanwijzingen van Excursieleider op te volgen;

  3. Ondernemer neemt bij uitvoering van de Overeenkomst altijd zorgvuldigheid in acht;

  4. Ondernemer behoudt zich het recht voor om de route, tijd, planning of inhoud te wijzigen waardoor deze afwijkt van de vooraf verstrekte informatie. In zo’n geval geldt de Dienst als verricht volgens de Overeenkomst en is er geen recht op restitutie van voldane bedragen. Er is geen recht op herhaling van de Dienst;

  5. Ondernemer spant zich in om ruim van tevoren bij de Deelnemer aan te geven als de locatie, tijd of inhoud van de geleverde Dienst wijzigt.

Artikel 5: Prijzen

  1. Als prijs voor de te leveren diensten geldt de prijs als vermeld in het Aanbod van Ondernemer op Website dan wel op andere wijze Schriftelijk gecommuniceerd;

  2. Ondernemer behoudt zicht het recht voor om weergegeven prijzen op Website te wijzigen;

  3. De prijzen hangen af van de afgenomen diensten door Opdrachtgever;

  4. Weergegeven en gecommuniceerde prijzen zijn inclusief btw.

Artikel 6: Betalingsvoorwaarden

  1. Betaling dient te geschieden door Opdrachtgever op de wijze die is aangegeven bij de reservering;

  2. Ondernemer hanteert een betalingstermijn van 14 Dagen na factuurdatum binnen welke de betaling van Opdrachtgever moet zijn ontvangen op het opgegeven rekeningnummer;

  3. Blijft een betaling uit na de gestelde termijn van [X] Dagen na factuurdatum, zal Ondernemer een betalingsherinnering sturen.

  4. Bij niet tijdige betaling is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en kan Ondernemer de Overeenkomst ontbinden, onverminderd het recht van Ondernemer op schadevergoeding;

  5. Zolang Opdrachtgever in gebreke blijft de verplichtingen te voldoen zullen alle kosten welke verband houden met de inning van de vordering in rekening worden gebracht bij Opdrachtgever. Onder deze kosten worden mede verstaan de kosten ter incasso door een incassobureau en gerechtelijke kosten.

Artikel 6: Reservering

  1. Reservering van deelname aan Dienst vindt plaats via de website van Ondernemer. Reservering is definitief als betaling bij Ondernemer is ontvangen;

  2. Reservering wordt voor een periode van 14 Dagen vastgehouden. Deze termijn komt overeen met de betalingstermijn. Binnen deze termijn moet Opdrachtgever de betaling voldoen. Indien er geen betaling plaatsvindt komt reservering en daarmee deelname aan Dienst te vervallen;

  3. Ook als Opdrachtgever op het laatste moment een reservering plaatst dient betaling vooraf aan moment van levering van Dienst te zijn voldaan.

Artikel 7: Annulering

  1. Annulering van deelname aan een afgenomen Dienst door Opdrachtgever is beperkt mogelijk;

    1. Bij annulering tot 14 dagen voor de gereserveerde datum van de excursie is kosteloze annulering mogelijk;

    2. Vanaf 14 dagen tot en met de gereserveerde datum van de excursie is Consument verplicht 100% te betalen;

  2. Restitutie is alleen mogelijk indien tijdig geannuleerd is via Schriftelijke Communicatie aan ondernemer door Opdrachtgever;

  3. Opdrachtgever kan de reservering binnen 14 dagen kosteloos overdragen aan een andere persoon die deze Deelnemer vervangt. Bij overdraging dienen de gegevens van de vervangende Deelnemer tijdig gecommuniceerd worden aan Ondernemer via e-mail.

  4. Ondernemer heeft het recht de Dienst te allen tijde te annuleren onder opgave van redenen aan Opdrachtgever en Deelnemers. Annulering door Ondernemer is in alle gevallen mogelijk. Denk hierbij aan gevallen van overmacht, zoals te noemen: ziekte van Excursieleider of averse weersomstandigheden;

  5. In het geval van annulering door Ondernemer zal Ondernemer met Opdrachtgever een nieuwe datum, tijd en eventueel locatie afspreken voor uitvoering van de Dienst.

Artikel 7: Verhuur materialen

  1. Ondernemer stelt tijdens haar Diensten materialen beschikbaar om te huren aan de Deelnemer;

  2. De prijs van de te huren materialen wordt gecommuniceerd op Website van Ondernemer;

  3. De betaling kan vooraf, bij reservering van de materialen, of ter plekke bij Excursieleider worden voldaan;

  4. Schade aan de gehuurde materialen is ten alle tijden de verantwoordelijkheid van de Deelnemer;

  5. De gehuurde materialen blijven altijd eigendom van Ondernemer.

  6. Bij gebruik van de materialen dienen de aanwijzingen van Excursieleider ten alle tijden opgevolgd te worden;

  7. Excursieleider is ten alle tijden bevoegd om uitgereikte materialen in te nemen;

  8. Materialen dienen na de dienst weer ingeleverd te worden bij Excursieleider;

  9. Van Deelnemer wordt geacht het gehuurde materiaal in goede staat retour af te leveren bij de Excursieleider. Gebeurt dit niet dan is Deelnemer verplicht redelijke kosten te vergoeden;

Artikel 8: Verplichtingen Deelnemer

  1. Deelnemer meldt zich bij aankomst op het tijdstip en op de plaats zoals overeengekomen en weergegeven op de bevestiging van de reservering;

  2. Bij het oplopen van vertraging is Deelnemer verplicht Ondernemer hiervan telefonisch op de hoogte te stellen. Hiervoor gebruikt Deelnemer het telefoonnummer van Ondernemer of Excursieleider zoals genoemd in de reserveringsbevestiging;

  3. Bij afwezigheid door een late aankomst wacht Excursieleider 15 minuten, na deze 15 minuten begint Excursieleider met de uitvoering van de overeengekomen Dienst. Deelnemer dient op eigen gelegenheid en inspanning aansluiting te vinden bij de groep;

  4. Deelnemer dient zorg te dragen voor geschikte kleding, schoeisel en eventuele benodigde uitrusting voor deelname aan de Dienst.

Artikel 9: Aansprakelijkheid

  1. Iedere, zowel contractuele als buitencontractuele, aansprakelijkheid (behoudens aansprakelijkheid als gevolg van opzet of grove schuld) van Ondernemer en - indien deze zich mocht voordoen haar bestuurders en werknemers, is beperkt tot het factuurbedrag.

  2. Indien Ondernemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.

  3. Indien Ondernemer aansprakelijk mocht zijn is deze aansprakelijkheid beperkt tot het in de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van Ondernemer bepaalde bedrag.

  4. Ondernemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Ondernemer is uitgegaan van door of namens de Consument verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.

  5. Ondernemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.

  6. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Ondernemer aan de Overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Ondernemer toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Deelnemer of Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze Algemene Voorwaarden.

  7. Ondernemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade.

  8. In geen geval is Ondernemer aansprakelijk voor gegeven garanties en zekerheden door derden, personeel van Ondernemer of Ondernemer zelf.

  9. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Ondernemer.

Artikel 9: Intellectueel Eigendomsrecht

  1. Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot door Ondernemer ontwikkelde en/of gepubliceerde materialen, zoals teksten, afbeeldingen, videomateriaal en routes, berusten bij Ondernemer;

  2. Op grond van de auteurswet is het niet toegestaan om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Ondernemer deze materialen te verveelvoudigen, openbaar te maken of commercieel te exploiteren;

  3. Indien een werk wordt gedistribueerd of verveelvoudigd zonder uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming, gebeurt dit op straffe van een boete ter hoogte van de gederfde winst/geleden financiële schade.

Artikel 10: Privacy

  1. De ondernemer verwerkt persoonsgegevens van Opdrachtgever en Deelnemer in overeenstemming met de geldende privacywetgeving, zijnde de AVG.

  2. De privacyverklaring van Ondernemer, die op Website is te vinden, geeft hierover nadere informatie.

  • Privacyverklaring

    Privacyverklaring Birdtrail

    Birdtrail hecht veel waarde aan de bescherming van jouw persoonsgegevens. In deze privacyverklaring leggen wij uit welke gegevens wij verzamelen, waarom we dat doen en hoe we jouw privacy beschermen.

    1. Wie zijn wij?

    Birdtrail

    Marsmangaarde 21

    KvK-nummer: 97251003

    E-mail: mail@birdtrail.nl

    Website: www.birdtrail.nl

    Birdtrail organiseert vogel­excursies, workshops en andere natuurgerelateerde activiteiten in Nederland en Europa.

    2. Welke persoonsgegevens verwerken wij?

    Wanneer je gebruikmaakt van onze diensten, kunnen wij de volgende gegevens van je verwerken:

    • Voor- en achternaam

    • E-mailadres

    • Telefoonnummer

    • Adresgegevens

    • Geboortedatum (bij deelname aan excursies)

    • Betalingsgegevens

    • Dieetwensen of medische informatie (uitsluitend indien relevant voor de excursie)

    • IP-adres en websitegedrag (bij bezoek aan onze website)

    3. Waarom verwerken wij jouw gegevens?

    Wij verwerken jouw persoonsgegevens alleen voor de volgende doeleinden:

    • Om contact met je op te nemen over jouw boeking of vraag

    • Voor het uitvoeren van een overeenkomst (bijv. boeken van een excursie)

    • Voor het versturen van nieuwsbrieven (alleen met toestemming)

    • Voor facturatie en administratieve doeleinden

    • Om te voldoen aan wettelijke verplichtingen

    • Om onze website te verbeteren (geanonimiseerde statistieken)

    4. Rechtsgrond voor verwerking

    Wij verwerken persoonsgegevens op basis van:

    • Toestemming (bij inschrijving voor een nieuwsbrief)

    • Uitvoering van een overeenkomst (bij boeking van een excursie)

    • Wettelijke verplichting (bijvoorbeeld belastingwetgeving)

    • Gerechtvaardigd belang (zoals verbetering van onze dienstverlening)

    5. Hoe lang bewaren we jouw gegevens?

    Wij bewaren jouw gegevens niet langer dan noodzakelijk:

    • Boekings- en klantgegevens: tot 7 jaar (fiscale bewaarplicht)

    • Nieuwsbriefinschrijving: tot je je afmeldt

    • Contactformulieren: maximaal 1 jaar na laatste contactmoment

    6. Delen van gegevens met derden

    Wij delen jouw gegevens niet met derden, tenzij dat nodig is voor:

    • Het uitvoeren van een excursie (bijv. gids, vervoerspartner of locatiebeheerder)

    • Administratie (boekhouder of boekhoudsoftware)

    • Wettelijke verplichtingen

    Met alle partijen die namens ons gegevens verwerken, sluiten wij verwerkersovereenkomsten.

    7. Jouw rechten

    Je hebt recht op:

    • Inzage in jouw persoonsgegevens

    • Correctie van onjuiste gegevens

    • Verwijdering van jouw gegevens

    • Beperking of bezwaar tegen verwerking

    • Gegevensoverdraagbaarheid

    • Intrekken van toestemming

    Stuur hiervoor een verzoek naar: mail@birdtrail.nl.

    Wij reageren binnen 30 dagen.

    8. Beveiliging

    Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen om jouw gegevens te beveiligen tegen verlies, ongeautoriseerde toegang of misbruik.

    9. Cookies

    Wij maken op onze website gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Je kunt je voorkeuren zelf instellen via de cookiebanner of je browser.

    10. Klachten?

    Heb je een klacht over de verwerking van jouw persoonsgegevens? Dan kun je contact met ons opnemen via [info@birdtrail.nl]. Je hebt ook het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens via www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.

    Versie: 1.0 – 18-5-2025

Artikel 11: Klachten

  1. Indien Opgrachtgever een klacht heeft met betrekking tot de dienstverlening van Ondernemer, dient Opdrachtgever hierover duidelijke, schriftelijke toelichting te geven. De klacht dient zo snel mogelijk na het (redelijkerwijs) ontdekken van de klacht medegedeeld te worden aan Ondernemer.

  2. Ondernemer streeft ernaar om de klacht zo spoedig mogelijk af te handelen.

  3. Afhandeling van de klacht geschiedt op een door Ondernemer bepaalde wijze. Ondernemer kan over een mogelijke oplossing van de klacht in overleg gaan met Opdrachtgever.

  4. Afhandeling van de klacht geschiedt in beginsel altijd via e-mail. Indien de ernst van de klacht ernaar noopt, kan Ondernemer besluiten om de klacht in persoon af te handelen.

Artikel 12: Toepasselijk Recht en Geschillen

  1. Op deze algemene voorwaarden en alle overeenkomsten tussen de ondernemer en de deelnemer is Nederlands recht van toepassing.

  2. Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met deze algemene voorwaarden of de overeenkomst zullen in eerste instantie worden voorgelegd aan de bevoegde rechter.

Artikel 13: Overmacht

  1. Voor schade als gevolg van omstandigheden die voor Ondernemer ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst niet waren te voorzien is Ondernemer niet aansprakelijk. Als zodanige omstandigheden worden onder meer aangemerkt: gebrek aan grondstoffen, fabrieksstoring van welke aard dan ook, werkstaking, uitsluiting van of gebrek aan werknemers, quarantaine, epidemieën, pandemieën, natuurrampen, mobilisatie, staat van beleg, staat van oorlog of oorlog, verkeersstremming bij spoorwegen of gebrek aan vervoersmiddelen, verkeersblokkades, ziekte ongeacht de reden of oorzaak daarvan of andere onvoorziene omstandigheden die niet bekend waren bij het aangaan van de Overeenkomst.

  2. Ondernemer heeft het recht om in geval van overmacht de nakoming van de Overeenkomst op te schorten dan wel te ontbinden. Hierbij ontstaat geen recht op de teruggave van gelden.

  3. Indien Ondernemer een tijdelijk opgeschort deel van de Overeenkomst later toch uitvoert, is Opdrachtgever zonder enige vorm van korting de gehele overeengekomen tegenprestatie verschuldigd.

Artikel 14: Conversie Indien en voor zover op grond van de redelijkheid en billijkheid of het onredelijk bezwarend karakter op enige bepalingen van de Overeenkomst en Algemene Voorwaardengeen beroep kan worden gedaan, Komt aan de desbetreffende bepaling wat betreft inhoud en strekking in elk geval een zoveel mogelijk Overeenkomstige betekenis toe, zodat daarop wel een beroep gedaan kan worden.

Artikel 15: Nawerking Indien het uitdrukkelijk of stilzwijgend de bedoeling is dat bepalingen in deze Algemene Voorwaarden van kracht blijven, zullen deze hun gelding behouden, na beëindiging van de Overeenkomst tussen Partijen.

Artikel 16: Strijdige clausules Indien de Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst strijdige bepalingen bevatten, gelden de bepalingen zoals deze zijn opgenomen in de tussen Partijen besloten Overeenkomst. Dit geldt alleen indien deze een uitdrukkelijke opdrachtbevestiging bevat. In elk ander geval gelden de bepalingen, zoals opgenomen in deze Algemene Voorwaarden.

Artikel 17: Niet naleving Algemene Voorwaarden Indien Opdrachtgever zich niet conformeert aan hetgeen bepaald in deze Algemene Voorwaarden, heeft Ondernemer het recht om te weigeren verdere Diensten voor Opdrachtgever uit te voeren.

Artikel 18: Toepasselijk recht Op alle Overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Ondernemer, alsmede deze Algemene Voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.

Artikel 19: Forumkeuze De rechtbank Overijssel, locatie Zwolle (kamer civiele zaken/kanton) is bevoegd om kennis te nemen van geschillen. Niettemin heeft Ondernemer het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.

Artikel 20: Wijziging van de Algemene Voorwaarden Rekening houdend met de mogelijke aanpassing van Website en de werkwijze van Ondernemer, behoudt Ondernemer zich de mogelijkheid voor om onderhavige Algemene Voorwaardenop elk moment aan te passen of te wijzigen. In dat geval worden de nieuwe Algemene Voorwaarden door wijziging aan de Opdrachtgever medegedeeld en gelden ze op elke Overeenkomst die na de wijziging wordt gerealiseerd.

Artikel 21: Slotbepaling In alle gevallen waarin deze Algemene Voorwaarden niet voorzien, zal de Overeenkomst in het licht van deze Algemene Voorwaarden en naar redelijkheid en billijkheid worden uitgelegd.

bottom of page